50 vragen Chemours

Door Joop Keesmaat op 19 november 2020

Zelfs nu alle wetenschappers en de Europese autoriteiten ervan overtuigd zijn, dat de uitstoot van PFAS, waaronder PFOA, vijftig keer schadelijker zijn dan eerder werd aangenomen, komen er nauwelijks reacties van lokale, provinciale en landelijke overheden over de situatie in onze regio, waar Chemours nog steeds dit soort stoffen uitstoot. De controles zijn op zijn minst onduidelijk en ook de door Chemours jaren geleden aangekondigde extra koolstoffilters en luchtwassers zijn nog steeds niet definitief geplaatst.

“De boel dreigt in te kakken” en daarom probeert de Partij van de Arbeid in Sliedrecht wederom dit onderwerp hoog op de agenda te krijgen, want het gaat immers om de gezondheid van de omwonenden en nog meer om die van hun kinderen, klein- en achterkleinkinderen.

Fractie voorzitter Anton Huijzer, die binnenkort naar Klundert (gemeente Moerdijk) verhuist, heeft inmiddels 50 vragen over dit onderwerp gesteld aan het college van B&W in Sliedrecht, waaronder meer toezicht op controles, alsmede de mogelijkheid voor een nieuw bloedonderzoek van de Sliedrechtse inwoners, die immers “onder de rook van Chemours” wonen.

Enkele weken geleden heeft het kritische consumentenprogramma RADAR van Avro Tros een speciale uitzending aan deze misstand gewijd, waarin ook veel aandacht is besteed aan de gezondheidssituatie in de Drechtsteden. PvdA burgerraadslid Joop Keesmaat heeft afgelopen jaar een aantal onderzoeken gedaan, waaruit blijkt, dat het sterftecijfer door kanker gedurende de afgelopen 20 jaar bijna 16% hoger is dan het gemiddelde in Zuid Holland en geheel Nederland. In een interview door RADAR licht hij die cijfers toe en AvroTros is zo vriendelijke geweest om het gehele interview aan ons beschikbaar te stellen, wat u op deze site terug kunt zien.

Zo lang dit probleem niet is opgelost, blijft de Partij van de Arbeid in Sliedrecht zich inzetten om een einde te maken aan de chemische uitstoot van Chemours in Dordrecht. De afgelopen maanden zijn er ook initiatieven genomen richting Tweede Kamer en Provinciale Staten, die hopelijk op niet al te lange termijn tot resultaat leiden.