Landelijke partij of lokale partij?

10 februari 2018

Heeft u iets meegekregen van het debat van gisteren in Amsterdam? Wat een wanvertoning. En dan bedoel ik niet de opmerkingen van feitenvrije Thierry Baudet, de sneren van Pechtold of de huilie-huilie opmerking van Asscher. Nee, ik bedoel het feit dat daar op een podium in De Balie, landelijke “kopstukken”, die helemaal nergens in Nederland verkiesbaar zijn in maart, staan te debatteren. Hoezeer ik ook van Amsterdam hou, wat een aanfluiting! Je zou er maar moeten stemmen.

Bij lokale verkiezingen zou je denken dat het gaat om het schrappen van parkeerplaatsen bij de buurtsuper, de bouw van een sporthal, de coffeeshop of de afschaffing van de hondenbelasting. Niet over ras, IQ, het klimaat of discriminatie. Wat mij betreft krijgen alle Haagse politici een half jaar rondom de gemeenteraadsverkiezingen een uitreisverbod, ja ook die van de PvdA.

Ik erger mij daar al meerdere verkiezingen dood aan. Vier jaar geleden kregen wij ook het aanbod vanuit ons politburo uit Amsterdam of wij een (mannelijk) kamerlid wilden om mee over de Kerkbuurt te gaan. Dat hebben we geweigerd. Wat moet zo’n man hier? Hij kent ons niet, wij kennen hem niet, het is ongemakkelijk, hij kent ons dorp niet en heeft geen flauw benul wat er speelt. Dus als u nog hoopte op Asscher op de dijk, dan moeten wij u teleurstellen, tenzij hij natuurlijk zelf boodschappen komt doen.

Waarom wij dan “van de PvdA” zijn en niet Lokaal Links ofzoiets? Omdat wij, met de landelijke PvdA, een sociaal-democratisch gedachtengoed delen. En daar is wat mij betreft niets mis mee. Niet met het gedachtengoed, maar ook niet met het delen daarvan met een landelijke groep. Het is immers onzin om een ander gedachtengoed te moeten omarmen, omdat er al een andere groep mee aan de gang is. Daarom vonden wij het ook geen probleem om met Groen Links te borrelen in de sociale moestuin, vorig jaar. De gedachtengoeden zijn op enig moment “op” en dus kun je er best een met een groep delen. Maar dat houdt dus in dat je daarvan soms de lusten en soms ook de lasten hebt.

Zo zijn wij al een poosje gefrustreerd van het (niet) optreden van Marleen Barth in de Eerste Kamer en haar gezeur om huurverlaging met haar D66-echtgenoot in Wassenaar. Wij waren sowieso al van het Team Kim Putters, maar het werd in de Eerste Kamer Marleen. En bedankt Marleen, het waren zeven fijne jaren. Mijn VVD-collega’s waren ook ongetwijfeld niet blij met het geklooi van Opstelten en zijn bonnetjes. Ik hoop voor hen dat er niet weer een VVD-er onderuit gaat de komende weken. Dan wordt dat toch de waan van de dag en dan wordt het harde werk van wethouder Van Rekom toch een beetje bijzaak. Maar, eerlijk is eerlijk, we hebben ook wel eens meegelift op landelijke successen. En ik voorspel dat Groen Links op veel plaatsen zal profiteren van het Jesse-Klaver-effect.

Er komt overigens wel een landelijk kopstuk naar ons dorp. Kees van der Staaij van de SGP. Die komt ons iets vertellen over duurzaamheid. Nou is dat natuurlijk een belangrijk thema, ook in ons dorp. Dat wij dat onderschrijven kunt u lezen in ons verkiezingsprogramma. Toch zult u mij daar niet zien. Kees van der Staaij is voor mij namelijk al een paar jaar #feitenvrijeKees. Dat komt door deze uitspraak Sindsdien kan ik Kees op geen enkel vlak meer serieus nemen. Ik zou hem willen vragen eens naar Afrika te gaan, en te praten met vrouwen en meisjes die zwanger raakten na verkrachting door soldaten. Die daarna verstoten werden en alleen het kind van hun verkrachter opvoedden. Het lijkt me lastig uit te leggen dat hun lichaam blijkbaar volgens Kees niet goed gewerkt heeft. Die vrouwen komen deze dagen bijeen in Den Haag, dus Kees hoeft er zijn Haagse bubbel niet voor uit. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/08/niemand-kan-deze-vrouwen-begrijpen-a1591535

Maar voordat ik zelf afdwaal vanaf de dijk, terug naar ons dorp. In Sliedrecht hebben wij 2 “lokale” partijen. Pro Sliedrecht is wat mij betreft de enige echte. Geel is niet mijn kleur, maar ze doen het toch maar mooi al een heleboel jaar. Moet vast ook niet makkelijk zijn om een duidelijk profiel te vormen, aangezien je dan zo ongeveer alles trekt tussen PVV en SP in. Ze zijn soms tenenkrommend en hysterisch tegendraads in mijn ogen, maar ze zijn onmisbaar in het debat en horen bij ons dorp.

Slydregt.nu doet heel erg zijn best om “lokaal” over te komen. Maar wie even de tijdlijn op Twitter van @mjhjongeneel  of @slydregtnu bekijkt, ziet dat de twitteraars wel ernstig blij worden van klimaatontkenner #factfreethierry en haatheks Annabel Nanninga. Die, als je de landelijke pers moet geloven, niet zo democratisch zijn als de naam van de partij (Forum voor Democratie) wil doen geloven. Hoewel dat volgens Slydregt.nu ongetwijfeld “demoniseren” is. En laten we wel wezen, ook Slydregt.nu haalde natuurlijk al eens landelijke kopstukken naar ons dorp. Wie herinnert zich niet de lancering van Slydregt.nu in de Korevaar, met Louis Bontes van VNL. Maar ja, VNL kwam niet in de Tweede Kamer. Er blijven er voor de lijsttrekker, gelet op zijn historie bij de VVD en de PVV, ook niet zoveel landelijke partijen meer over om bij aan te sluiten. Dus misschien is dat lokale stempeltje wel een beetje uit nood geboren.

Slydregt.nu doet het ook voorkomen alsof partijen die ook een landelijke vertegenwoordiging in de Tweede Kamer hebben, lokaal niets zouden kunnen inbrengen. Belachelijk natuurlijk. Kijk alleen al naar de betrokkenheid van Anton van Rees bij het Chemours dossier en eigenlijk gewoon naar ons verkiezingsprogramma en dat van de SGP/CU, CDA, D66 en VVD, en u weet dat dat een kulverhaal is. Onze Haagse/Amsterdamse broeders hebben het druk genoeg met zichzelf en de schandalen daar, dus wij hebben volledig onze handen vrij en bepalen onze eigen koers.

En dat is wat ik eigenlijk wil bepleiten. Laten we focussen op ons dorp. Wij weten als geen ander welke thema’s daar belangrijk zijn. Laten wij slimmer zijn dan die ego’s in Amsterdam op dat podium van De Balie. Er komen gelukkig debatten genoeg. Daarin kunnen alle partijen laten zien wat ze voor ons dorp willen. Dus komt u vooral en laat horen wat voor u belangrijk is. Daar kunnen wij dan weer 4 jaar mee verder.