Opschorting van PvdA-actie “RETOUR AFZENDER”

Door Joop Keesmaat op 29 augustus 2019

De afgelopen week stond uiteraard in het teken van het bezoek aan en gesprek bij Chemours in Dordrecht, samen met o.a. PvdA Tweede Kamerlid dhr. Gijs van Dijk, alsmede de PvdA Provinciale Staten leden Anne Koning, Willem Minderhout en Evelyn Hijink op vrijdag 23 augustus 2019.

Na een korte rondleiding volgde een open gesprek met de mensen van Chemours over hun ambities om de uitstoot uiteindelijk tot nul te reduceren. Er werd door hen bevestigd, dat de proefopstelling van de koolstofbed-filters nu goed werkte, inclusief een zgn. “luchtwas-installatie”, waarmee die filters om de paar dagen schoongemaakt worden. Het budget hiervoor is inmiddels definitief goedgekeurd en beschikbaar, terwijl bij de Provincie, de gemeente Dordrecht en DCMR de goedkeuringsaanvraag is gedaan om definitieve bouw van deze filter-installatie te realiseren. Dit alles zorgt voor een reductie tot 95% van de uitstoot en van de resterende 5% giftige uitstoot via de lucht wil men 4% met extra filters op de schoorstenen verder “afvangen”. Die filters moeten overigens nog geplaatst worden en dat gebeurd volgend jaar in 2020. De tweede “thermal converter” – om ingeval van plotseling noodzakelijk stilleggen van de productie de daarbij vrijkomende uitstoot direct zelf doeltreffend te verbranden bij +1200 graden Celsius – wordt uiterlijk in 2023 operationeel. Ook daarvoor is een ruim budget goedgekeurd en beschikbaar.

Uiteraard hebben wij in dat gesprek zowel bij Chemours als bij de vertegenwoordigers van Provinciale Staten van Zuid Holland aangedrongen op snelle (re)actie en goedkeuring van de bouwvergunning onder het motto “Geen Woorden Maar Daden”.

Al met al lijkt het erop, dat Chemours haar ambities tot het terugdringen van giftige uitstoot en omgevingsvervuiling drastisch heeft verhoogd in het volle besef, dat veiligheid en leefbaarheid van onze woonomgeving één van de allerbelangrijkste dingen is. De gedachte “eerst zien, dan geloven” overheerst nog bij velen, maar Chemours lijkt zich nu ook steeds bewuster te worden van dat grote wantrouwen onder de bevolking.

Omdat Chemours de zaken nu blijkbaar serieus aanpakt, hebben wij – na overleg met mede-actievoerders PRO Sliedrecht en Slydregt.nu – besloten om onze wekelijkse protest-actie “Retour Afzender” met ingang van heden op te schorten. Dus komende zaterdag 31 augustus 2019 gaan we niet (meer) op pad vanaf Sliedrecht naar Chemours.

Uiteraard blijft de uitstoot en vervuiling door Chemours ook de komende tijd onze volle aandacht houden, des temeer omdat de goedkeuring van de nieuwe individuele vergunningen voor Chemours en Dupont aan het einde van dit jaar afgewikkeld moeten worden.

Daarenboven gaan we ook DCMR en RIVM benaderen om – aan de hand van hun maandelijkse controles – de voortgang van verbeteringen bij Chemours nauwgezet te volgen. Vanzelfsprekend houden we ook de vinger aan de pols bij de realisatie van de bouwplannen én handhaving van de vergunningen.

Wij danken PRO Sliedrecht en Slydregt.nu, alsmede alle andere deelnemers en sympathisanten, die ons de afgelopen maanden hebben gesteund.

Zodra er verder nieuws is, houden we u allen uiteraard op de hoogte.

Anton van Rees

namens
PvdA Sliedrecht

Geboren op 3 juni 1952 in Alblasserdam, zoon van een pijpfitter en in 1973 getrouwd met ras-Sliedrechtse Sia Romijn en toen ook verhuisd naar Sliedrecht. In zijn werkzame leven “runde” Joop een wereldwijd opererend zeesleepvaartbedrijf en was mede-eigenaar van twee zeegaande sleepboten. Inmiddels is hij met pensioen. Qua muziek helemaal  blijven hangen in “the sixties”