Sliedrecht hijst de regenboogvlag op Coming Out Day

Door Joop Keesmaat op 13 oktober 2019

Tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering van 2018 diende de lokale Partij van de Arbeid een motie in om Sliedrecht ook een zgn. “Regenboog dorp” te maken, waar iedereen zich veilig thuis kan en moet voelen, ongeacht seksuele voorkeur, gender, huidskleur of religieuze overtuiging.
Deze motie werd met overgrote meerderheid aangenomen, want in Sliedrecht is immers plaats voor iedereen! Dat is altijd zo geweest en moet altijd zo blijven!

En daarom werd op vrijdagmorgen 11 oktober 2019 – “coming out day” – de regenboogvlag gehesen bij het Sliedrechtse gemeentekantoor aan de Industrieweg. “Vlaggenhijsers-van-dienst” waren Burgemeester Bram van Hemmen, vakkundig bijgestaan door PvdA fractievoorzitter Anton Huijzer.

Voordat de regenboogvlag in top ging, hield burgemeester Van Hemmen nog een korte doch zeer betrokken toespraak, waarin hij aangaf, dat deze gebeurtenis niet alleen maar symbool-politiek is, maar dat Sliedrecht, hun gemeentebestuur én hun inwoners er trots op mogen zijn, dat er in Sliedrecht niet alleen plaats is voor alle verschillende meningen daarover, maar ook voor ieders sexuele geaardheid, gender-identiteit, alsmede levensovertuiging en religie. Soms niet eenvoudig, soms met discussie, maar Sliedrecht en hun inwoners kunnen dat aan en daar staan we in Sliedrecht voor!

Dankzij de motie van de Partij van de Arbeid (met steun van vele andere partijen) wederom een goede ontwikkeling van ons mooie dorp, waar we trots op kunnen zijn.