Zaterdag 17 augustus 2019 voor de veertiende keer met vervuilde grond naar Chemours!

Door Joop Keesmaat op 16 augustus 2019

Komende zaterdag 17 augustus 2019 gaan we – bijna traditioneel – weer met een aantal emmers vervuilde Sliedrechtse grond naar Chemours.

Inmiddels voor de veertiende keer en daar zit dan ook “jubileum-emmer” nr. 100 bij, wat we niet helemaal geruisloos willen laten passeren.

Het doel is en blijft om wekelijks de aandacht te vestigen op de giftige uitstoot van GenX en andere gevaarlijke stoffen door Chemours, waarvan de restanten tot in de wijde omtrek terug te vinden zijn in water en grond. Die aandacht door onze wekelijkse actie moet er toe leiden, dat de verantwoordelijke overheden de vergunning(en) van Chemours zeer kritisch blijft volgen en controleren, zodat deze lange-termijn vervuiling uiteindelijk stopt en geen gevaar meer vormt voor de gezondheid van omwonenden.

Het weer voor komende zaterdag lijkt mee te vallen, d.w.z. droog en niet te veel wind, dus niets staat u allen in de weg om komende zaterdag (weer) mee te gaan op de fiets.

Anton van Rees
namens
PvdA Sliedrecht

Geboren op 3 juni 1952 in Alblasserdam, zoon van een pijpfitter en in 1973 getrouwd met ras-Sliedrechtse Sia Romijn en toen ook verhuisd naar Sliedrecht. In zijn werkzame leven “runde” Joop een wereldwijd opererend zeesleepvaartbedrijf en was mede-eigenaar van twee zeegaande sleepboten. Inmiddels is hij met pensioen. Qua muziek helemaal  blijven hangen in “the sixties”