Zondagsrust

Door Jennifer Lanser op 6 maart 2018

Verkiezingstijd. Een tijd van opportunisme, gelegenheidsargumenten en drukte op social media. Zo ook over het thema wat ons dorp het meest splijt: de zondagsrust. In ons verkiezingsprogramma staat daarover het volgende:

“Wij willen dat overal in de gemeente evenementen op zondag open mogen zijn. Dat geldt ook voor de winkels, de kermis en de Woeste Weide.”

Voor zover het niet duidelijk is, er staat: MOGEN. En er staat niet alleen winkels, maar ook: evenementen. Voor wie zich afvraagt wat de Woeste Weide er toe doet: die is wel open op zondag, maar er is niemand om het water in de speeltuin aan te zetten, want zondag. Terwijl er genoeg vrijwilligers zijn die bij ons hebben aangegeven dat best te willen doen.

Twee regels in ons programma; niet meer en niet minder. Over evenementen en winkels. Ingegeven door bijvoorbeeld de aanscherping van de APV op het gebied van de activiteiten op zondag. Hierdoor raakte ProSliedrecht, na 40 jaar eindelijk aan het roer, in de afgelopen periode zijn eigen zondagsbrunch voor het raadhuis kwijt. Iets wat tijdens de behandeling van de APV in de raad nog niet bij de fractie van ProSliedrecht was doorgedrongen. In het pak genaaid zullen we maar zeggen. En dan het gedoe over de Turkse winkel op de Thorbeckelaan. Op zondag open, wat een schandaal. De hypocrisie ten top, want wie ging er vroeger niet buiten de officiële winkeltijden bij vrouwtje Brand om een pak melk? En wat mij ook ter ore kwam: bij een bekende Sliedrechtse vleeshandelaar kun je kennelijk gewoon op Eerste Kerstdag achterom je vlees halen.

Ik vroeg ooit een heel bekende (import) Sliedrechter wat hij van ons dorp vond en hij zei: het is net Rotterdam, maar dan van 30 jaar geleden. En dat is nou precies het punt. Wij gaan niet met onze tijd mee, zeker niet in de politiek. Vroeger was alles beter, hoort u sommige politici zeggen. Dat is natuurlijk je reinste onzin. Vroeger ging je dood aan de mazelen. Tijden veranderen en gelukkig maar.

Ook in confessionele kringen doet de moderne tijd zijn intrede. Was Sinterklaas vieren 30 jaar geleden daar nog een ticket naar de hel, tegenwoordig wordt ook aan de confessionele zijde van de politieke tafel met de wenkbrauwen gefronst als er op 5 december moet worden vergaderd. Ook staan de tv’s daar tegenwoordig niet meer op zolder of in een kast en heeft het internet zijn intrede gedaan. Het gaat niet zo snel als in andere maatschappelijke groepen, maar dat is prima, niet iedereen is even vooruitstrevend en iedereen mag geloven wat hij wil.

Dat mag van de confessionelen ook wel, geloven wat je wilt, maar de bedoeling is wel dat de leefomgeving zich richt naar hun levensovertuiging. Zo moeten we op zondag rusten en tijd aan ons gezin besteden. De confessionelen weten kennelijk beter dan de ongelovige rest van het dorp wat goed voor een mens is, en dus bepalen zij hoe u de zondag in kunt vullen. Gij zult rusten en tijd aan het gezin besteden. Het open doen van je winkel op zondag of het houden van evenementen op zondag doet daar volgens hen afbreuk aan. Kennelijk kun je als je winkelt niet rusten of is een brunch voor het raadhuis of een barbecue onder het viaduct, zoals ik als suggestie voorbij zag komen, niet goed voor je.

Mijn kinderen en ik gaan op zondag regelmatig naar de film. Of we rijden naar Rotterdam, kopen iets lekkers in de Markthal en gaan dan met elkaar koken. Supergezellig. Kwali-tijd zou het CDA zeggen. Ik kan werkelijk niet bedenken wat ik daar verkeerd aan doe, behalve dan dat het niet heel duurzaam is en ik onze lokale ondernemers niet steun. Ben ik aan het consumeren? Ja zeker. Maar doen we dat niet allemaal, ook op zondag?

Aan mensen die roepen dat het toch al te dol wordt met die consumptiedrift en dat het een slechte zaak is als de winkels op zondag open mogen zou ik willen vragen: nog nooit iets besteld op zondag? Geen bol.com of Nespresso-cupjes? Kan toch ook door de week? Of denk je dat ze bij bol.com pas op maandag gaan inpakken? Nog nooit gereisd op zondag, teruggekomen van vakantie, ergens een kop koffie geconsumeerd tijdens een wandeling op de hei of waar dan ook? Mag dat wel, of doe je dat stiekem? Of hebben alleen winkeliers recht op hun zondagsrust en mensen in de horeca of webwinkels niet? En dan voetbal. In de raad worden driftig Ajax en Feyenoord vetes uitgevochten, maar die bal rolt wel op zondag! En dus is ook Van Bronckhorst, hoewel goed betaald, op zondag niet bij zijn gezin. Voor ons vermaak. Of is dat anders? Lijkt me niet.

Laten we ophouden met dat hypocriete gedoe en gun elkaar wat. Niemand heeft de wijsheid in pacht en iedereen is anders. Als je op zondag om het orgel wilt zingen is dat prima, maar wil je een Turks brood halen, dan moet dat ook kunnen. En als de winkelier niet open wil, omdat hij naar Feyenoord wil met zijn zoon, dan is dat ook best. Wil hij wel op zondag open maar op maandag dicht, waarom niet? Stop de betutteling en laat een ieder voor zich bepalen hoe hij of zij de zondag invult. Anders kunnen we die te bouwen huizen net zo goed laten, want wil niemand hier wonen en vlucht de rest vanzelf weg.

Jennifer Lanser

Na vier leerzame jaren nu raadslid-af, maar niet minder betrokken! Voor een sociaal Sliedrecht, waar een plek is voor iedereen, gelovig, ongelovig, man, vrouw en alles wat daartussen zit.

Meer over Jennifer Lanser